Приложение на мултимедията в обучението

  






В съвременното информационно общество, базирано на знанията и на
интелекта,образованието играе основополагаща роля за професионалната подготовка на всеки индивид. Бързото развитие на информационните и комуникационни технологии (ИКТ)изцяло промени в световен мащаб образователния контекст и провокира към търсенето на пътища за постигане на по-добро качество в образованието.

Съвременните изследвания показват недвусмислено,че ИКТ значително подобряват академичните постижения, че учениците учат с желание и по-бързо усвояват учебното съдържание.Днес най-новите търсения в съвременното образование на децата с увреден слух са свързани с внедряването на ИКТ и в частност с интерактивната образователна мултимедия.
Важен въпрос, свързан с използването на мултимедийната технология в контекста на образователно-корекционната и възпитателна дейност, е въпросът за техните потенциални предимства пред традиционните образователни технологии относно оптимизиране на обучението по устна реч.Целесъобразното използване на интерактивни мултимедийни продукти и приложения в слухово-речевата рехабилитация на деца с увреден слух създава предпоставки за пълноценно овладяване на основните компоненти на устната реч, като предлага богати възможности за структуриране на разнообразни типове упражнения в условията на мултимодална учебна среда. Това прави обучението по-динамично, по-ефективно и същевременно атрактивно и приспособимо към индивидуалните особености на слухово увредените ученици.
Трябва да отбележим, че мултимедията не е самоцел, а средство за формиране и развитие на устната реч в трудния и продължителен процес на
преодоляване на комуникативните отклонения, породени от нарушението на слуха, и чрез нея могат да бъдат решавани широк спектър от задачи. За да установим какъв е нейният потенциал в образователно-корекционната дейност, ще акцентираме върху най-съществените специфични особености.

Ключовата характеристика на мултимедията е нейната интерактивност, която е съществена за процеса на обучение. Именно интерактивността дава възможност на ученика да се придвижва в информационния масив според своите цели,индивидуални възможности и потребности. Р. Пейчева  посочва, че„интерактивна е онази технология, в чието конструиране са заложени механизми и стратегии за взаимодействие с потребителя” . Обикновено терминът интерактивност се свързва с управлението на интерфейса – ученикът извършва определено действие  и компютърът отговаря на това негово действие чрез звук, анимация или появява на нов текст. Интерактивността се постига чрез използване на хипервръзки при структуриране на информацията, които трансформират представянето на учебния материал от линеен формат, както е при книгите и телевизионните програми, в нелинеен.Възможностите на мултимедията значително се повишават чрез използването на мрежа от връзки, които позволяват тази нелинейна структура да бъде проучена.
F. Loncke  в статията си „Мултимодалност: теоретичен аргумент за
мултимедийното интерактивно учене” определя мултимедията като високо
продуктивно средство за обучение, за което може с увереност да се твърди, че
повишава учебните резултати. Интерактивната мултимедия позволява на обучаемия да контролира аспектите на средата. Широко разпространено е мнението, че интерактивната мултимедийна технология дава възможност на всеки човек да придобива знания по модел, който най-пълно съответства на неговия стил на учене. F.Loncke  определя интеракцията на детето с мултимедията като ключов аспект за нейната роля в образованието.
Според Р. Пейчева „именно в свойството на определена технология да бъде интерактивна се крият нейните потенциални възможности за повишаване на ефективността на обучението и в частност на ученето”.

Характерна особеност на мултимедията е възможността за високо ниво на
визуализиране на учебното съдържание. Интегрирането на статични илюстрации и динамично видео, съпътстващи текста, дава възможност да се наблюдават и изследват промените в различни феномени от различен ъгъл. Безспорно това подпомага ученето и прави процеса на обучение по-ефективен.

Едно от основните предимства при използване на мултимедийни ресурси в
класната стая е степента на контрол, които предлагат на обучавания. Според C. Jones, въпреки разногласията на учените по отношение на определянето на свойството интерактивност, същественото е, че тя предполага най-малкото контрол на ученика над темпото и последователността на овладяване на учебния материал, а в идеалния случай и над съдържанието. Степента на интерактивност на всяка програма обаче зависи от възможностите, заложени в програмата, от степента на свободен избор, заложена в мрежата от връзки.
 S. McMillan  твърди, че „най-съществено при изследване на степента на интерактивност са не технологичните характеристики, а как потребителите възприемат или експериментират  чрез своя опит за тези характеристики” .

Наред с ползите от интерактивността на мултимедията в обучението, редица
автори анализират и бариерите, които тя поставя пред ученето. Основното препятствие е, че нелинейността на информацията, реализирана чрез технологията, също може да затрудни обучаваните и в много случаи те да не могат да играят ролята на активни участници. L. Plowman  изразява мнение, че често децата „кликат щастливо” и вземат „произволни решения”, като в този случай интерактивността не може да гарантира образователна стойност и смисъл. Липсата на осъзната познавателна цел може да затрудни ученика с увреден слух в лабиринта от разклонения на мултимедийния продукт в информационното хипер пространство, което да окаже обратен ефект върху ученето - вместо да повиши учебните постижения, значително да ги намали.

Мотивация


Интерактивната мултимедия притежава силата да мотивира и създава условия за активиране на учениците в образователния процес, което е изключително важно за децата с увреден слух. Тя допринася за изграждане на емоционален комфорт, в който протича обучението, а този фактор е съществен, тъй като трудностите в образователния процес на тези ученици са много големи.
Warschauer, посочва, че учениците се чувстват по-мотивирани и заинтересовани при електронната версия, отколкото при работа с традиционния печатан текст, а това е предпоставка те по-продължително време да се концентрират върху учебните задачи.Основна причина за това според автора е, че мултимедийните материали осигуряват„интересни и заинтригуващи симулации, поставяйки обучаемия в позицията на участник в историята или приключението, представено на екрана”.Не на последно място, движещите се образи също привличат интереса на учениците. Високата степен на нагледност, която предлага мултимедията, също повлиява силно мотивацията за учене. Педагогическата практика показва, че онагледяването на лексикалния материал чрез множество картини, схеми, фотографии и анимации интригува глухите ученици и повишава техния интерес към учебния процес.
Ето защо като цяло може да се твърди, че мултимедията сама по себе си е силно мотивиращ фактор, повишаващ интереса на децата и удоволствието от учебния процес.

ВЛИЯНИЕ НА ИНТЕРАКТИВНАТА МУЛТИМЕДИЯ ВЪРХУ УСПЕВАЕМОСТТА ПРИ ИЗУЧАВАНЕТО НА ЧУЖД ЕЗИК НА ДЕЦА ОТ РОМСКИ ПРОИЗХОД

1. Използването на ИОМ в учебния процес по чужд език позволява прилагането на конкретни подходи, базирани на съвременните педагогически теории и реализирането им на практика, което се дължи на факта, че тя може да се използва успешно в обучението;
2. Използването на ИМ в часовете по чужд език съдейства за интегриране на знанията и уменията на децата-роми и формиране на компетентности от различни области на познанието, свързани с компютърни и езикови умения;
3. Обогатяването на учебната практика на децата от ромски произход с ИМ предоставя възможност за повишаване на интереса им към учебния процес по чужд език и за тяхната интеграцията сред връсниците им от български произход. Това благоприятства за постигане на увереност от личностно, образователно и социално естество;
4. Положеното системно усилие улеснява по-високите постижения, като дава възможност чрез използването на компютри в часовете по чужд език учениците да поемат контрол върху ученето си и да приемат, че неуспехите са нестабилни и могат да се контролират;
Представените изводи показват, че използването на интерактивна мултимедия в учебния процес по чужд език допринася за неговото оптимизиране и усъвършенстване и повишава ефективността на обучението.

МУЛТИМЕДИЙНИТЕ ПРЕЗЕНТАЦИИ И СИМУЛАЦИИ
В ОБУЧЕНИЕТО

Използването на мултимедийни презентации и симулации в обучението успешно се превръща в нов метод на организация за активна и творческа работа на учениците, като определено прави и усвояването на знанията по-интересно. Презентациите позволяват представянето на учебния материал като система от ярки образи, изпълнени с изчерпателна структурирана информация, подавана в точно определен ред. Това от своя страна способства за развитие на логическото мислене на ученика. Демонстрираният на голям екран урок във вид на текст и графична информация многократно повишава дидактическите възможности на урока и съкращава времето на обучение. Най-важните моменти в иновационния модел се изразяват в следното:
–        разчупване на традиционния стил на преподаване;
–        мотивиране за усвояване на знания;
–        развиване на умения за самостоятелна работа с учебния материал;
–        подобряване на условията за работа с изявените ученици;
–        въздействие върху по-голям брой сетива;
–        формиране на качества като самосъзнание, самоконтрол, сътрудничество, последователност;
–        възможност за учебно-методическа помощ на учениците при самостоятелната им работа;
–        възможност за онагледяване на учебния материал (таблици, чертежи, схеми)
–        възможност учениците самостоятелно да търсят източници на информация;

Компютърните обучаващи програми, в частност презентациите и симулациите, могат да намерят своето място във всички етапи на урока – при първоначалното представяне на новия материал, при неговото осмисляне и затвърдяване, при изграждането на компетенции за практическото му приложение в примери и задачи, както и при констатирането на равнището на знания. Основното, което ги обединява, е изискването за активно участие на ученика в учебния процес, т.е. обучаващата компютърна програма да бъде помощник, посредник между ученика и учителя и трети партньор в учебния процес. Отчитайки ролята на учителя да направлява хода на урока, компютърните презентации се явяват едно предизвикателство, защото компютърът с подходящия софтуер може успешно да играе ролята на „електронен учебник” или „електронна черна дъска”.
Целите на този интерактивен и иновационен метод за поднасяне на знания са: постигане на по-високо качество и ефективност на обучение чрез използване на мултимедийните презентации и симулации в обучението,както и мотивиране на учениците за по-активно участие в учебния процес.
.
Заключение: Ползата на иновативното обучение е,че учениците с желание и ентусиазъм приемат всичко ново, поднесено им в обучението. Имат повишената мотивация за активно участие в учебния процес ,което неминуемо допринася за ефективността на обучението.В заключение ще подчертая, че чрез компютърното обучение, учебните часове могат да бъдат видени в нова светлина. Класната стая да бъде заменена с различна, иновационна среда – компютърният кабинет, място, което постепенно ще се оформя като желана територия за придобиване на логически знания и умения. Традиционното контролно, заменено с компютърния тест, предполага повишен интерес и емоционална познавателна активност. Внася разнообразие в урочната дейност и това допълнително мотивира и активизира учениците.Без да пренебрегваме или омаловажаваме традиционните методи и прийоми на работа, интерактивното обучение позволява да се надскочи рамката на традиционното преподаване и учителят от източник на информация да се превърне в медиатор, модератор, консултант.

Приложения на мултимедийни продукти в образованието:
  Мултимедийното CD е много полезно , тъй като е интерактивно (ученикът има роля в процеса, не е пасивен) - даден електронен ученик е в състояние да извършва навигация чрез визуални думи. Може да изобразява динамично различни физични процеси и явления, които трудно се описват словесно. Направената категоризация на понятията в мултимедийното CD дава възможност на ученикът с увреден слух за бърз достъп до информация, както и да избира информация с определена цел и според възможностите си.
  Мултимедийните географски атласи (като например Microsoft N - карта ) са по същество също една мултимедийна база от данни.
   Обучаващи програми – те са най-сложният тип мултимедиен продукт. При такива обучаващи системи може да се отговаря на въпроси, зададени чрез текст или глас, да се дава наименованието на предмет или действие което виждаме на екрана.
  Дисплей или LCD , Мултимедиен прожектор, високоговорители, радиослушалки и др. Тук е момента да споменем и за електронните текстове наричани още хипертекстове. Електронните текстове имат нищожна цена за отпечатване и разпространение. Мултимедийните възможности са главно преимущество на електронните текстове. Това е особено важно при изготвянето на електронни учебници и дидактически материали, а също така при научни публикации и презентации. С използването на електронните текстове стават достъпни редица услуги. Друго тяхно предимство е публикуването им на сървъри с обучаващи ресурси .
   Електронните издания са много подходящи като бързо и ефективно средство за оперативно известяване, например за научни събития, като при това могат да се използват както електронни дъски така и телеконференциите.
   Тук следва да отбележим за съществуването на компютърно подпомогнатото или наричано още програмно обучение. Една обучаваща програма представлява компютърен софтуер, който управлява и обслужва ученето и преподаването. Предимства на обучаващата програма са: индивидуализация на учебният процес, адаптиране на ниво на представяне на учебното съдържание, освобождаване на преподавателите от рутинни и трудопоглъщащи дейности.Идеята за програмно обучение не е нова. Още Сократ създава основните изходни положения „Аз знам, че нищо не знам” и „Познай себе си”, постулира принципа за обучение на един ученик от един учител (от един образователен мултимедиен софтуер). Напътстващите въпроси трябва да водят ученика от едно откритие на ученика към друго. Основните положения на програмираното обучение могат да се открият и в дидахографията на Ян Амос Коменски.Според него не трябва да се наизустява, трябва да се гарантира възможност за прилагане на наученото, обучението трябва да започне на базата на моментните знания на ученика и др. Основните принципни положения на методиката на програмираното обучение са: точно определяне на знанията и разделянето им на малки стъпки; ученика възприема и разработва учебните порции в строга последователност; информационните кадри се редуват с кадри за реакция; ученикът работи с обучаващата програма по свой индивидуален темп. Програмните средства които обезпечават изпълнението на определен обучаващ алгоритъм наричаме курсово осигуряване.
Уеб-базирана -използването на оптималния дидактически модел за мултимедийни и онлайн уроци е от важно значение от гледна точка на ефективността и качеството на преподаването при съвременните условия. Моделите за дидактическо проектиране ( Learning Design ) на урока описват цялостни стратегии за оформянето на аудиовизуалната и съдържателната част на един учебен курс. Днес все по-голям интерес се отделя на дистанционните форми на работа, обръща се внимание на методиката за изготвяне на виртуални учебни курсове.
     Важно е в тази точка да споменем и учебните курсове с уеб-базирана мултимедия. Подходящо помощно средство за разработване на учебния курс е моделът на инструкционалните събития по Гагне. Етапите на обучение се реализират според категорията на усвоените знания и умения, например говорими знания, когнитивни умения и стратегии в отделните тематични комплекси.При едно медийно разработване на учебното съдържание на преден план се поставят принципи от методически характер.От особено значение за една виртуална презентация е консистенцията на цветовата схема, графичното оформление и др. Използват се разнообразни дидактически материали.Печатните материали се прилагат преимуществено за предаване на основното учебно съдържание, което се представя най подходящо с текстове и илюстрации.Аудиофайловете са подходящи като говорни илюстрации. Много често не е необходимо да се използват видео-файлове с голям информационен обем. Звукозаписът задоволява повечето изисквания, особено когато се допълва с визуална презентация под формата на слайдове.
    Видеофилма е подходящ за отразяване на действителността в учебни ситуации, при които не е възможно непосредствено участие и наблюдение. Учебния видеофилм се използва не само с демонстрационна цел, той може да стимулира проследяването на конкретни съдържания в учебната среда или да доведе до поставянето на конкретни проблеми.
    Учебните симулации са подходящи при работа в моделни ситуации, те подпомагат евристичния подход и подтикват към интерактивна работа.
Анимациите се използват преимуществено при илюстриране на динамиката на процеси като показват преходи от хронологично и логическо естество и спомагат за разкриване на причинно-следствени връзки.
 Презентации с PowerPoint- програмата е предназначена за създаване на презентации под формата на слайдове с мултимедийни възможности.Презентациите с Powerpoint се използват с успех в съвременното обучение за създаване на мултимедийни материали и цялостни продукти. Те са предназначени непосредствено за уроци за нови занятия, преговори и обобщения, както и за самоподготовка и самостоятелна работа на учениците, могат да бъдат получени и материали за дистанционно обучение. Презентациите преподавателят показва с помощта на аудиторна техника, да се отпечатват на хартия (както при компютърно подпомогнатото преподаване), да се публикуват в уебили да се записват като видеофилм.


    Тенденциите в развитието на ОИТ показват, че при възникването на необходимост от нови учебно-методически средства се дава предимство на компютърните дидактически средства. В подготовката и подбора на мултимедийните материали според А. Хуторский е необходимо учителят да се ръководи от няколко основни критерия - научни, педагогически и ергономически.    
Разработените мултимедийни материали се оформят в електронни учебни помагала (ЕУП), които притежават редица преимущества. Сред тях са възможността за лесно копиране на образователната информация, предоставяне на учениците или изпращане по Интернет. Друго предимство е възможността за демонстриране на информацията на екран по време на учебния процес.При работа с ЕУП информацията може лесно да се размножи за ученици, работещи по групи и да се използва колективно за самообучение и контрол, за подготовка на образователни проекти. Като недостатък на ЕУП може да се отбележи, възможността за повреждане на носителя на информацията (най-често дискове).
     Прилагането на мултимедията като образователна технология е свързано и с някои проблеми. Например учителят е необходимо да притежава поне на средно ниво компютърна грамотност. От друга страна изискванията на съвременните мултимедийни продукти са високи към ресурсите на компютрите, което довежда до оскъпяване на съответната конфигурация.
Композицията от информационни части, съчетани по определена логика създава принципно нова образователна среда. Компютърната интерактивна мултимедия постига важната за образованието ни активна обратна връзка между потребителя (ученика, обучавания) и информационната среда. Потребителят на електронния образователен пакет може да регулира и управлява отделните компоненти по собствено желание.