Мултимедията като образователна технология

С появата на мултимедията започна процес на информатизация на обществото, т.е. използване на компютрите във всички области на човешкия бит.
По своята същност, мултимедията дава възможност за много по-добро усвояване на информация и знания:

Определения:

Мултимедия (multi – много, media – начини, средства) – представяне на  обектите и процесите във всички известни формати: текст, фото, видео, графика, анимация, звук.Съвместно използване на текст, графически изображения, звук, анимация и видео с помощта на компютър или друга електронна техника.Понятието се отнася за технология за комплексно представяне на всякакъв тип данни.
Линейна мултимедия (сценарий) - последователно, по определен ред се представят елементите на мултимедията. Потребителят може пасивно да участва в тяхното представяне.
Нелинейна (интерактивна) мултимедия - потребителят има възможност за избор и управление елементите на мултимедията.
Обектно ориентирана мултимедия -  мултимедийният материал се представя във вид на обекти, чрез комбинация на които се формират сцени, доставяни на потребителите.

Хипертекст – като технология е нелинейно,многопластово и многоизмерно структурирано познание,в основата на което стоят ключови понятия,обекти,идеи и връзките м/у тях,конструирани на основата на логиката на съответната научна област.
-          Най-съществените характеристики на технологията се свеждат до нейната гъвкавост,динамичност,вариативност,интерактивност и висока степен на приложимост към разнообразни дейности.
-          От гледна точка на потребителя,тя дава възможност за индивидуализация на познавателния процес,независимо дали става въпрос за търсене,извличане,структуриране на информацията,контрол върху собствената дейност,взаимодействие,атрактивност и мотивация.

Г.Т. Хоуел предлага следния модел на формиране на понятието Хипермедия:
                              HYPERtext + multiMEDIA = HYPERMEDIA

Хипермедия – комбинира аспекти на хипертекста като технология и разновидности на медиите,използвани в определена комбинация.”Разклонената структура на ХТ се използва с ММ,за да се създаде система,в която потребителят може да определи свой собствен път през медиите.”
Разликата м/у ХМ и ММ се основава на дълбочината и богатството на съдържащата се информация.ХМ е различна от ММ и по това,че учещият решава колко от това виртуално богатство ще използва.

ХМ среда често се дефинира като интерактивна,защото потребителят трябва да направлява и действа,а средата да отговаря.

Мултимедийна среда (платформа)- апаратни и програмни средства, осигуряващи възпроизвеждане на мултимедията в определени граници.Свързването на елементите на мултимедията в проект се изпълнява с помощта на програмни инструментални средства.
Потребителски интерфейс – средства и техники за представяне елементите на мултимедията на екрана на компютъра и средствата за управлението й.
СФЕРИ НА ИЗПОЛЗВАНЕ НА МУЛТИМЕДИЯТА