Дискусия

1. В какъв образователен контекст е необходимо използването на мултимедия? Защо?
2. В какви учебни дейности може да се използва мултимедията? Защо?
3. Кои са положителните страни,свързани с приложението на мултимедията в образованието?
4. Какви са ограниченията на мултимедийното обучение?

24 коментара:

  1. 1. В контекст, в който, I - Не е възможно по друг начин да бъде предадане информацията на ръководените лица, както е при възпрепятствани деца, примерно.

    II - когато има възможност, и нужда, една информация да бъде по-лесно достъпна и разбрана по-добре. Както е примерно гледането на филм по някоя книга, за да имат още един поглед над нещата и по възможност да я разберат по-добре.


    2. Реално погледнато, във всяка учебна дейност може да се използва мултимедия. В днешно време има образователни програми/клипове/картинки които са подходящи за всеки предмет. Примерно, научно-популярен филм за измислянето на числата и кога са започнали да използват арабски, вместо римски такива, е подходящо по математика, научно-популярен филм за WWII е подходящ по история, и филмът "Тютюн" е подходящ по литература.

    3. Това, че улесняват процеса на възприятие. Хората четат с различна скорост, но картините се възприемат почти еднакво от всички. Спестява време.

    4. Това, че понякога не дават достатъчно свобода на въображението и възприята, което се превръща в проблем при някои хуманитарни науки. Когато четеш нещо, ти нямаш точна визуализация, а само своето въображение, което ти дава възможност да го видиш по свой начин, и да придобиеш различна перспектива. Когато това нещо ти се представи като картини, вместо като думи, при теб ще остане само перспективата, оставена от картините. Прекаленото мултимедийно обучение ще ограничи сетивата на обучаваните. Ще ограничи въображението, адекватността и всички тези неща, които са свързани с възможността да проявиш изобретателност.

    ОтговорИзтриване
  2. Мултимедията навлиза широко в нашия живот. Тя се използва в учебните дейности, за визуализиране на места, събития и предмети. Тя е полезна, за да може по-голям брой хора да се запознаят със съдържанието. Би помогнала на пидагозите по-лесно да обяснят учебния материал с нагледни примери. Според мен мултимедийното обучение може да допринесе за качеството на образованието.

    ОтговорИзтриване
  3. 1.Използването на мултимедия подпомага обучението и е необходимо да се се използва, за да предизвика интерес, да се осигури по-голяма възможност за въздействие върху обучавания и съответно да се повиши ефективността на обучението. Необходимо е да се използва и при деца със специални потребности или такива с увреждания.
    2.Мултимедията може да се използва във всяка една учебна дейност,като по този начин се създава по до-добра визуализация на учебното съдържание и се стимулират обучаваните.
    3.Мултимедията дава възможност за по-атрактивно представяне на учебния материал,което предизвиква и по-голям интерес и обратна връзка от страна на обучавания. Мултимедията е забавна и в същото време образователна.
    4.Обучавания трябва сам да организира,това което изучава, а мултимедията до известна степен възпрепятства това.Той не може да използва пълноценно таланта си.Затова трябва да се комбинират отлична методика на обучение и мултимедия.

    ОтговорИзтриване
  4. Преподавател по философия3 декември 2011 г. в 6:15

    по-скоро съм против използването, защото съвременната ни култура е така или иначе образна и "мултимедията" е на всякъде.Не че е ненужна, но книгите и четенето си остава дейността развиваща мисленето и въображението на човека..

    ОтговорИзтриване
  5. Az sam za izpolzvaneto na multimediq,zashtoto po-lesno se vazpriemat neshtata i e po-interesen i razlichen nachina na prepodavane i predlagane na informaciqta :)

    ОтговорИзтриване
  6. Полезна е във всеки един аспект, като форма на човешко възприятие, но не винаги е достатъчна като количество на получената информация.

    ОтговорИзтриване
  7. Във всеки един образователен процес би била много полезна,би давала повече информация на хората и по улесен достъп за получаване на информация!!!

    ОтговорИзтриване
  8. винаги по всяко време и по всеки учебен предмет мултимедията може да се използва успешно!!!!!!

    ОтговорИзтриване
  9. Мариета Димитрова3 декември 2011 г. в 9:50

    1. С помощта на мултимедия в днешно време сравнително трудни за разбиране теоретични постановки могат да бъдат представени по атрактивен и опростен начин, който да предизвика по-голям интерес и да улесни възприемането на основната идея от преподаваното.
    2. По време на лекции, упражнения, учебни часове в училище, университа или на публични лекции, имащи за цел да убедят присъстващите в дадена теза или просто да преподадат определено знание е дадена област. Защото точно на тези места е важно да се възприемат добре и ефективно познанията и не е лошо да се използват по-нови и полезни начини за преподаване.
    3. Положителните страни са преди всичко свързани с по-широките възможности за визуализация под формата на картинки, карти, таблици, клипове. Както и възможността по интересен начин да се представи информацията в сбита и кратка форма.
    4. Ограниченията на мултимедийното обучение са свързани с това, че ако то е на 100% - то определено се губи живата връзка с преподавателя. Това намалява възможността за задаване на въпроси в дадени моменти, когато е нужно разяснение.
    От друга страна правещият презентации или материали, предназначени за мултимедийно представяне трябва да бъде запознат с основните правила на успешното мултимедийно представяне на дадена материя – а именно по-малко, но по важен текст, ясно откроим и различим по отношение на шрифт, цвят и т.н.
    По-опростени нагледни материали, съчетани с добро обяснение за целта на снимката, клипа или таблицата.

    ОтговорИзтриване
  10. Мариета Димитрова3 декември 2011 г. в 10:07

    Също не съм съгласна, че въпросът с въображението е добре да се намесва в тази тема. Основният ми аргумент се състои в това, че при преподаване на точна и ясна материя в повечето случаи именно въображението крие опасност от подвеждане на обучаващия се и отдалечаването му от основната идея. Твърдя го от личен опит. Добре е, когато имаме конкретно зададена теоретична постановка - то тя да бъде представена нагледна по възможно най-ясен (по възможност визуализиран начин), за да се намалят възможностите от всякакви типове лични интерпретации (в повечето случаи грешни), които да те объркат и да ти дадат грешна представа. Обикновено това се случва, когато липсва мултимедия, седнал си на най-последния ред в университетска аудитория и едва едва подочуваш какво ти се говори от преподавателя, или ако последният реши да вкарва неуместни или трудни за разбиране примери, които още повече объркват.

    ОтговорИзтриване
  11. Аз съм привърженик на преподаването и обучението чрез интерактивни методи и похвати, в т.ч. посредством мултимедийни презентации. Научно доказано е, че информацията се възприема много по-добре от всеки индивид, когато е богато илюстрирана и естествено - синтезирана. А това става най-качествено с помоща на мултимедийните презентации. Според мен също така приложението им в съвременния свят е доста широко и почти без ограничения (Е, разбира се, ако обучаващи се са слепи или глухонеми е доста трудно да се преподава по този начин. Но пък съм чел публикации, в които се споменаваше, че за този тип хора с увреждания също съществуват категоризирани и специфични видове презентиране на учебния материал в специализираните учебни заведения). Презентациите в съчетание и с интерактивните (компютъризираните) черни дъски са изключителен начин за усвояване на учебния материал, а пък и е доста по-приятно, отколкото да ти "наливат" главата със суха информация и тонове числа.

    ОтговорИзтриване
  12. Мултимедията безспорно си има своите предимства.
    Аз съм резервиран към нея, защото тя има и своята вреда. Да оставим настрани въпросът какво ще прави педагогът, ако няма ток или се развали мултимедията. Това, че машините ни дават толкова улеснения си има съответната цена. Едно малко дете вместо да си представя как дядото вади ряпата например, достатъчно е да погледне образа, който му предлага мултимедията. Да го прочетеш се изисква усилие на мисълта, развива се въображението, фантазията... докато приказката под формата на филмче изисква далеч по-малко мисловен труд. Там всички образи и действия са вече предложени и ти трябва само да ги видиш, не е нужно да си ги представяш. Какво ли би станало след няколко поколения, свикнали да им се поднася наготово информация, без да се изисква особен умствен труд от тях?
    ПП: Дано да съм ви бил полезен :)

    ОтговорИзтриване
  13. Да,мултимедията е образователна и ефективно се използва в учебния процес.Да,информацията е представена нагледно и е в улеснение за ученици и студенти.Според мен обаче книгите си остават книги и това което ти носи прочита на информацията от книгата,не може да се сравни с мултимедията!Съвременните млади хора не трябва да черпят информация само от мултимедията.За добрата подготовка по даден проблем книгата си остава най-добрият помощник.

    ОтговорИзтриване
  14. Според мен мултимедията предлага интересни, предизвикателни и иновативни начини за обучение. Подпомага за неговото развитие и го превръща в по-вълнуващо и задържащо вниманието,по начин, по коѝто книга или учебник не може. Това е важно, тъѝ като първо трябва да се ангажира вниманието на учениците, преди те да са готови да се учат. Мултимедията може да повиши нивото на разбиране на даден предмет и да мотивира учениците да развиват въображението си.

    ОтговорИзтриване
  15. 1. Мултимедийното обучение силно повишава мотивацията на учениците, стимулират активността им.
    2. Чрез него се създават многообразни възможности за оценка и самооценка.
    3. Елиминира се скуката в часовете, те стават експериментални, атрактивни.
    4. Изявяват се и учениците, и учителите. Повишава се авторитетът на учителя.
    5. Възпитават се нови ценности, умения, компетентности. Стимулира се творчеството, вземат се оригинални решения.
    6. Подобрява се комуникацията на всички нива и постепенно от двустранна се превръща в тристранна, имайки предвид: средата, учителя и ученика.
    7. Подобряват се уменията за ползване на ИКТ.
    Недостатъците са свързани с различните възможности на учениците като членове на екип и интеграцията в него. От друга страна, този недостатък позволява постигане на успехи и на по-слаби ученици, което ги стимулира и да работят повече. Друг съществен недостатък е трудоемкостта и необходимостта от много време за подготовка на слайдовете. Въпреки посочените недостатъци и у нас, както в развитите европейски държави, мултимедийното обучение е модерно и ефективно.
    Учителят във всички времена е бил творец, заради способността си да създава личности чрез светлината на своята собствена личност. Прилагайки иновационни методи и технологии, ние искаме да подготвим конкурентоспособни личности, достойни за новия век и новото положение на България. Правим го не защото някой ни задължава, а защото по призвание сме проводници на прогреса, на новото.

    ОтговорИзтриване
  16. Мултимедийните технологии са най-атрактивната част от разработваните и апробираните от учителите технологии в обучението. Направеният преглед на блога ни дава основание да бъдем оптимисти относно реалността на случващата се промяна в информационната среда в класната стая. Не можем да не се съгласим с Дан Грийнбърг, основател на училище „Съдбъри Вали” в САЩ, който смята, че: „Развитието на технологиите дава възможност на всеки да научи каквото, когато и както иска. Учениците трябва да имат възможност да разполагат както с технологията, така и с отговорността за собственото си образование и цели” [6] и да допълним, че учителят носи отговорността това да се случи по най-добрия за всеки един ученик начин. В този контекст началното училище има шанса да формира у малките ученици позитивни нагласи за учебна работа, подпомагана от интерактивен мултимедиен софтуер, която да стане основа за по-натътъшното им училищно развитие като активни субекти, които владеят умения за ориентация в информацията, позволяващи им да намират, подбират, структурират, анализират и оценяват новото познание и неговите ценностни послания. В крайна сметка това ще помогне на младите хора по-успешно да се адаптират към бързо променящата се среда и ще им даде възможност да откриват силните си страни и сами да определят своите приоритети в образователната и социалната сфера. Така училището от училище за днешния ден ще се превърне в училище за утрешния ден – мечта, която може да стане реалност.

    ОтговорИзтриване
  17. В днешно време мултимедията и въобще технологиите ни заобикалят от всякъде. Те стават част от ежедневието на стари и млади. Лошото е, че нашата система за образование не е достатъчно гъвкава и не съобразява какви ползи имат технологиите и мултимедията за преподаването и усвояването на материала. Може би най-голяма полза от мултимедията в образованието ще имат децата в неравностойно положение и това ще помогне за интегрирането на такива деца в нормални училища. Чрез мултимедията материалът се поднася по-интерактивно и по-разчупено, което (по мое мнение) задържа по-успешно вниманието на учащите за по-дълго. Като цяло аз съм за мултимедията в образованието с уговорката, че тя няма да замени изцяло връзката човек(ученик)- книга.

    ОтговорИзтриване
  18. Мартина Ангелова4 декември 2011 г. в 3:17

    Мултимедията може да стимулира повече от едно сетиво наведнъж и по този начин привлича и задържа вниманието на учениците, предоставя им иновативни и интересни възможности да развият въображението си и да покажат познанията си. Дава им възможност сами да създават и конструират, вместо просто да заучат вече наличните източници. Също така е полезна и за учителите, защото ги освобождава от рутинните задачи и подпомага развитието на обучението като цяло.

    ОтговорИзтриване
  19. Вивиана Стефанова4 декември 2011 г. в 3:47

    1. Изпозлването на мултимедия в днешни дни става все по-разпространено и по-полулярно. Това, което го прави по-предпочитано пред стандартния метод на преподаване е тъкмо по-различнич начин на представяне на информация, който се оказва далеч по-интересен, по-обогатявящ и съответно по-ефективен от досешните традиционни средства.

    2. Образователния контекст за работа с мултимедия обхваща широк спектър от начини за работа с нея. Като се започне от забавни презентации, до такива със строго определена цел и технологии, които да подмогат работата на децата със специални педагогически потребности.

    3. Може би най-добрите качества на мултимедията като начин за предаване и овладяване на педагогическото учение са тъкмо възможностите й да служат като помощно средство за деца със известни затрудения в процеса си на работа, както и за всички останали, които просто предпочитат новите методи, които са осезаемо по-интересни и по-приятни.

    4. Като негативи на мултимедията бих посочила рискът тя да се превърне не в средство за получаване и усвояване на нови знания на умения, а по-скоро да превърне дацата в просто едни консуматори, които не проявят желание за активно участие в процеца на работа, а се оказват пасивни наблюдетели на случващото се.

    ОтговорИзтриване
  20. Любомир Лозков4 декември 2011 г. в 4:39

    От позицията на родител ще ви споделя, че най-важното нещо в съвременното обучение е да успееш да привлечеш вниманието на учениците, а след това и да успееш да го задържиш. В този ред на мисли мултимедийното обучение е един голям шанс, както и може би пръв приятел на учителя в това начинание. Забелязали ли сте колко добре запомнят децата сцени от филмите, които гледат, колко добре върпроизвеждат диалозите ... Само това е достатъчен пример за ползата от мултимедийното обучение, но с условието начинът на представяне на материала да бъде достатъчно атрактивен и завладяващ вниманието на учениците!

    ОтговорИзтриване
  21. Биляна Георгиева4 декември 2011 г. в 5:50

    Чрез мултимедията възприемаме дадената информация доста по-лесно и по по-интересен начин.Аз съм ЗА!

    ОтговорИзтриване
  22. преподавател по счетоводство4 декември 2011 г. в 7:37

    Харесвам мултимедийното обучение, с цел разнообразяване на урочната форма.Не бих я използвала всеки час, тъй като няма предвидено време за това , а и не е нужно всичко свързано с образованието и развитието на човека да преминава през компютърната система.

    ОтговорИзтриване
  23. Сияна Стоянова4 декември 2011 г. в 11:29

    Използването на мултимедия трябва да бъде използвано умерено и съобразено с възрастта на учениците, способностите им и вида на преподавания материал. Тя може да е полезна при онагледяването на текстова информация (историческа книга, по която има създаден филм) като по този начин се допълва представата на учениците за историята и те могат да разгледат много детайли отсъстващи в нашето съвремие (копия, щитове, и т.н.). Мултимедията помага за изграждането на представа за неща, които иначе не биха могли да се представят в училищата (избухването на вулкан). Въпреки това тя трябва да се използва ограничено, тъй като има много сведения, които не могат да бъдат обяснени чрез нея. Освен това използването на мултимедия отнема повече време за предаването на дадена информация, подрастващите лесно се разсейват , а в бъдеще тя поражда у тях нежелание за полагане на по-големи усилия.

    ОтговорИзтриване
  24. Велина Янева, логопед4 декември 2011 г. в 13:29

    Мултимедията може да се използва във всички учебни дейности, стига да я подбереш правилно според определния образователния контекст. Тя може да е както основно средство, така и подпомагащо. :)

    ОтговорИзтриване